Retorik – no quick fix

– en blogg om det komplicerade i att använda språk, kropp, tanke och handling

Retoriken i klassrummet

by Cecilia Olsson Jers on 7 juni, 2012

I senaste numret av Retorikmagasinet (nr 49) har jag skrivit en av artiklarna. Den handlar om retorik och skola och har fått den talande rubriken Retoriken i klassrummet. I de senaste ämnesplanerna för gymnasiet är begreppet ”den retoriska arbetsprocessen” infört. Det innebär att retoriken får en viktig roll i elevernas arbete för att bli kommunikativt rörligare och få många möjligheter att förändra sina ethos.

Det är om hur man kan tänka om kommuniktiv rörlighet som är artikelns huvudfokus. Som forskare har man svårt för att använda sig av ”alla vill”, men när det gäller ethos vill jag både som privatperson och som forskare påstå att alla vill bli sedda som trovärdiga. Både estradörer och tillbakadragna vill att bilden av sig själv framstår som trovärdig när man talar i ett offentligt sammanhang.

Det är i utbildningssammanhang som man får möjlighet att träna och öva på sin trovärdighet och jag menar att retoriken och dess innehåll också har möjlighet att svara på den frågan vi alla ställer oss efter en muntlig presentation ”varför blev framställningen som den blev”. Oavsett om det är riktigt, riktigt bra eller riktigt, riktigt dåligt.

Det går att köpa lösnummer av Retorikmagasinet, men jag föreslår att alla som är intresserade av retorik och utbildning glädjer sig med en prenumeration. Det kallas nog reklamavbrott även i en blogg när man skriver så…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *