Retorik – no quick fix

– en blogg om det komplicerade i att använda språk, kropp, tanke och handling

Säg det med ett frimärke!

by Cecilia Olsson Jers on 15 maj, 2012

Kan en förlorad tand illustreras med en blomma som tappat några kronblad? Kan ett tredimensionellt mikroskåp illustreras med en blå glasbit? Kan en rostig skruv och strösocker från ett närliggande fik gestalta en läkningsprocess i munhålan? Hör seriefigurer och mjukisdjur hemma på en doktorandkurs? Vad har en snusdosa och en tandläkare gemensamt?

Ovanstående frågor ställs till innehållet i en doktorandkurs. Är det verkligen seriöst frågar säkert nån. Ja, det kan ställas frågor av liknande slag på en doktorandkurs där ”the audiance” är i fokus. Jag har förmånen att vara kursledare för ett gäng doktorander som går kursen Presentera forskning för olika grupper på Malmö högskola. Själv unnar jag mig lyxen att sitta med som sidekick till de olika lärarna på kursen. Lärarna är Batman och jag är Robin. Inte dumt alls!

Idag mötte doktoranderna Christel Brost för att reflektera över visuella möjligheter i muntliga presentationer. Christel utmanar tänkandet och handlingen på ett mycket speciellt sätt genom att låta doktoranderna vara detektiver in i sina forskningsprojekt. Målet är att tänka i andra banor än vad man vanligtvis gör på ett seminarium eller på en konferens. Att tänka retoriskt med andra ord.  Christels ledord är funktion. Varje gång som diskussionen om hur man gestaltar eller illustrerar sin forskning, oavsett målgrupp, närmar sig häftiga effekter bromsar Christel och skriver funktion, funktion, funktion på tavlan.

Hela eftermiddagen var en allvarlig doktorandshow vill jag påstå. Utifrån detektivarbetet hade deltagarna varit sakletare likt  en kreativ Pippi Långstrump. Svårbegripliga (för en sidkicker som jag) forskningsområden blir förståeliga och till och med lättförståeliga när vardagliga föremål används tillsammans med ett muntligt språk.

Christel gav doktoranderna en frivillig uppgift avslutningsvis att göra på sin egen kammare. ”Formulera och illustrera ditt forskningsprojekt på ett frimärke”. Hm, hm, tänkte jag. Jag börjar med att länka till mitt i bloggen. För det krävs enbart en hyperlänk. Fusk? Jag är ju kursledare… och nästa vecka sitter jag med och sidekickar journalisten som möter forskaren och forskaren som möter journalisten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *