Min ambition (jag vet att jag inte har styrfart ännu) är att denna blogg ska vara en motvikt till retorikbloggar som ser den praktiska retoriken som quick-fix. Det är fortfarande min ambition. I senaste inlägget i Retorikbloggen hittar jag stöd för min uppfattning att retorik är mer komplicerat än vad det ibland blir framställt som. Jens E Kjeldsen och Jonas Bakken är något mycket intressant på spåren och jag hoppas att det kommer mer om retorikexpertens uppgift. Kjeldsen och Bakken skriver bland annat:
Hva blir da disse ekspertene bedt om å gjøre? Forskning peker på at mediene i stadig større grad bruker eksperter til å kommentere nyhetssaker, mens formidling av fagkunnskap kommer stadig mer i skyggen. Det gjelder også retorikkekspertene. I 80 prosent av avisartiklene der retorikkeksperter blir intervjuet, blir de bedt om å kommentere en bestemt nyhetssak. I kun 20 prosent av artiklene er det fagformidlingen som er i fokus.
Jag är egentligen inte förvånad över att innehållet i de olika framställningar som retorikexperterna blir ombedda att kommentera försvinner. Det är precis samma tendens i utbildningssammanhang. I en artikel som jag fick publicerat i tidskriften Educare kan jag tydligt visa att i utbildningssammanhang får man mycket sällan träna och öva på innehållet i en framställning – trots att det är det man tror att man gör. Min artikel kan man läsa här: Den retoriska arbetsprocessen betydelse för möjligheten att framstå med starkt och trovärdigt ethos i muntlig framställning.
Jag vill inte sätta likhetstecken mellan en retorikexpert och en lärare. Men här finns verkligen någonting som skaver och som det behöver forskas mer om. I´ll be back!