Retorik – no quick fix

– en blogg om det komplicerade i att använda språk, kropp, tanke och handling

Poster som retorisk fokuspunkt

by Cecilia Olsson Jers on 4 mars, 2014

Vill du kommentera? Klicka på inläggets rubrik!

För en dryg vecka sedan hade jag förmånen att få delta i en konferens om Akademiskt skrivande i Paris. Jag och en kollega till mig, Lotta Bergman, deltog med en posterpresentation. Vi fick hjälp att designa vår poster av Klara Abrahmasson, grafisk formgivare. Inom Lottas och mitt forskningsfält, humaniora, är inte erfarenheten så stor när det gäller poster-presentationer och vi famlade först lite i mörkret. Vi framförde våra synpunkter på vad som måste vara med och vad vi ville fokusera och fick till en tydlig, intressant och väldisponerad poster – tyckte vi. Så här blev den:

vetenskaplig_poster

Jag tänker att man ska se postern som en retorisk fokuspunkt där den som framställt postern möter den som stannar till och läser. När det gäller ”bilder på väggen”, alltså powerpoint, prezi och liknande digitala hjälpmedel är ju retorisk fokuspunkt ett begrepp som används för att beskriva mötet mellan talaren och lyssnaren och jag tänker att begreppet är användbart även i framställningen av en poster.

Nu när konferensen är över hittade jag i boken Scientific Writing and Communication: papers, proposals, and presentations av Angelika H. Hofmann en checklista för framställning av poster. Den innehåller 17 punkter och jag gör en avskrift här på engelska:

  1. Do the illustrations tell the story?
  2. Is the purpose of the research or topic stated precisely?
  3. Did you avoid attaching the conference abstract?
  4. Does the Introduction have the following components? a) background, b) problem or unknown, c) purpose/topic or review, d) overview of content
  5. Did you concentrate on the main points in each section?
  6. Is the flow of the panels self-evident to the viewers?
  7. I the topic summarized and interpreted in the Conclusion section?
  8. Do all figures and tables have a title and a legend?
  9. I your poster layout uncluttered?
  10. Did you use visuals where possible rather than text?
  11. Did you keep text to minimum?
  12. I the text written in sans serif fron, and is the font large enough?
  13. Are exhibits kept simple?
  14. Are exhibits attractive? Is color used well?
  15. Did you use active voice in the text?
  16. Have all jargon and redundancies been comitted?
  17. Did you proofread your text?

Det är 17 goda råd tycker jag som jag tar med mig nästa gång jag ska delta i posterframställning. Jag tycker nog så här i efterhand att Lotta och jag ändå lyckades bra med vårt sunda förnuft och en grafisk designer till hjälp.

Det är lätt att raljera över sånt som man själv inte tycker är informativt. Men i det här läget kan jag konstatera att flertalet av de 77 poster som fanns på konferensen borde satt läsaren i centrum och inte sig själva. Eller vad sägs om dessa två exempel? Säkert otroligt intressanta forskningsprojekt och forskningsresultat, men det var troligen väldigt få av de 1100 konferensdeltagarna som orkade läsa. Jag skulle gissa att det tar minst en halv timma att läsa igenom texten och en stund att reda ut i vilken ända läsningen ska börja.

poster IIposter I

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *